SHUJITSU DIARY就実ダイアリー

【探究レポート】自分だけの“好き”を追いかけて-4年生WONDER Time-


After successfully completing the Pride of Okayama project and presenting to another elementary school, the 4th graders began their own individual inquiry projects this month. Each student chose a topic of personal interest, formed their own questions, and decided how to pursue their learning through research and experimentation.
Some students discovered that medicine can be made from nuts, others wondered what makes fire change color, and another explored how fish breathe. The topics are truly diverse, reflecting each child’s curiosity and individuality.
October has been a month full of research and experimentation. Students have been gathering information in the library and online, conducting experiments, and sharing their discoveries with enthusiasm.
Next, they will begin organizing their findings and preparing to express what they have learned in their own words. We look forward to seeing how their unique questions and passions will continue to deepen their learning.

「岡山県のじまん」プロジェクトを終え、他校との発表会を成功させた4年生たちは、今月から個人探究に挑戦しています。
テーマは一人ひとりが自由に決め、興味や関心をもとに問いを立て、調べたり実験したりしながら、自分のペースで探究を進めています。
 ナッツから薬を作れることを知って実験している児童、火の色が変わる仕組みに興味をもって調べている児童、魚の呼吸の秘密を探る児童など、
テーマは多岐にわたります。
10月はまさにリサーチと実験の月。図書室やインターネットで情報を集めたり、実際に試して確かめたりと、教室のあちこちで真剣な表情が見られました。
 これからは、集めた情報や結果を整理し、自分の言葉でまとめていく段階に入ります。
子どもたちがそれぞれの「好き」から生まれた問いを大切にしながら、学びをさらに深めていくことを楽しみにしています。